perjantai 17. huhtikuuta 2015

"Kohtahan mä sen siivoan..."

Mulla on meneillään tämä hitaasti mutta varmasti etenevä kaappiensiivousprojekti. Siihen liittyen olen huomannut itselläni vähän typerän toimintatavan. Työnnän nimittäin siivoamattomiin kaappeihin tavaraa ihan miten sattuu, koska "kohtahan mä sen joka tapauksessa siivoan kunnolla". 

Ongelma ei koske kaikkia kaappeja, esim. keittiön kaapit ja vaatekaapit pysyy kyllä ihan järjestyksessä. Mutta kirjahyllyyn tökin kirjoja miten sattuu, ja just äsken vein pyyhkeitä liinavaatekomeroon (joka on ihan kauheassa kaaoksessa, siitä joskus myöhemmin) ja heitin yhden pyyhkeen väärään pinoon, kun sen sai yhdellä kädellä siihen nopeammin, ja koska "kohtahan mä siivoan tän oikein kunnolla".

Samaa tapahtuu meillä muutenkin. Siivouspäivää edeltävänä päivänä olen tosi laiska vaatimaan lapsilta tai itseltänikään kunnon iltasiivousta, joten siivouspäivänä onkin yleensä ekstrasotku kohdattavana. Vasta siivottuihin tai ylipäätään sellaisiin kaappeihin, jotka ei varsinaisesti odota siivousta, laitan kyllä tavarat paikalleen. Samoin iltasiivous ja yleinen järjestely hoituu (poikkeuspäiviä lukuunottamatta) ihan hyvin, paitsi siivouspäivää ennen. Eli vaan silloin, kun varsinainen siivous/järjestely on tulossa, iskee laiskuus pitää paikat järjestyksessä.

Aika hölmöä, myönnän. Mutta väitän, että ilmiö on yleisempikin. Epäjärjestys synnyttää epäjärjestystä.

Oletteko huomanneet kodissanne samaa ilmiötä? Joko komeroiden tai ihan yleisen järjestyksen osalta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jaa toki ajatuksesi!